Este artículo pretende determinar cuál es la vera effigies de Pedro Calderón de la Barca. Tras descartar como tal, el retrato conservado en el Museo Lázaro Galdiano, repasa el resto de las imágenes y analiza sus posibles dependencias y filiaciones. Dejando también de lado otro cuadro de propiedad privada de calidad indiscutible pero imposible de encontrar y estudiar con detenimiento, concluye que, con los datos que hoy se tienen, únicamente se puede considerar retrato fiable de Calderón el que fue colocado en su monumento fúnebre en la desaparecida iglesia de San Salvador de Madrid, y del que se conserva una copia fotográfica. This article tries to determine what is the vera effigies of Pedro Calderón de la Barca. After discarding as such, the portrait preserved in the Lázaro Galdiano Museum, reviews the rest of the images and analyzes their possible dependencies and relationships. Leaving aside another painting of private property of indisputable quality but impossible to find and study carefully, he concludes that, with the data that we have today, we can only consider a reliable portrait of Calderón: the one that was placed in his funeral monument in the now-disappeared Church of San Salvador in Madrid, of which a photographic copy is preserved.
Published on 08/10/20
Accepted on 08/10/20
Submitted on 08/10/20
Volume 13, Issue 1, 2020
Licence: Other
Are you one of the authors of this document?